2015. december 3., csütörtök

Malomiparról

Lapátos szitakeretek, ma már elvétve ha található.
Néhány dolog ma már más, mint egykor volt! Mikor műszakvezető voltam, igen, ha úgy láttam, ha nem volt bent főmolnár leállíthattam, leállítottam az üzemet. Ez régen volt, a rablóváltás előtt, mikor a Magyar Szabvány volt érvénybe és például ha túl magasra szaladt a kiőrlésem 78% már rám szóltak... fő szempont volt a MINŐSÉG!

 Voltam próbamunkán pár éve, egy számítógép vezérelt malomba. Személy szerint nem volt bajom a főmolnárral, ám ő a tulaj kedvét keresve, igenis maximálta a kiőrlést, neki is megjegyeztem, hogy ez a púderliszt. Nem rajongott a véleményemért, de munkát adott volna, más okból nem fogadtam el. De amit ki kívánok hozni, hogy a molnárok azért nem mertek szólni, hogy tüzes a csapágy, ugye a lakatos meg nem tudja megoldani menet közben, a molnár nem szól, nem állítsa meg a malmot. A karbantartó meg nem tehet semmit. S ennek az oka az, hogy a malom optimálisan kitermel, csak példa 1000 zsákot, de a főmolnár 1200 bevállal, a tulaj elvárásának megfelelve. Innentől omlik a karbantartási idő, azaz megszűnik. De itt jön az is, hogy a minőségért sem mernek kiállni, mert az esetleg rontana a kihozatalon, azt meg nem engedik meg.
 
 S a forró csapágyak titkára visszatérve a túlterhelés, mert nem optimális az anyag áthaladása a hengerszékeknél, a gabona az őrlőhengerekre nem úgy van engedve ahogy tanultuk, hanem maximálisan, ami túlfogatást eredményez, ebből jön a forrósodás és olykor a malomtűz!
 Dolgoztam olyan malomba, ahol már a csapágygolyók is széttörtek és úgy vergődött a szita, de mert amíg le nem áll, menni kellet, hát ment. Aztán mivel már a tűztől féltem, bejelentettem, immár nem működik. Ám ezt nagyon kevés molnár meri megtenni, félnek ellentmondani, pláne azért mert sok helyen betanított molnárok vannak, és nem úgy lássák át a szakmát, mint egy valódi szakmunkás, vagy ha lássa is, nem mer szólni, mert fejéhez vágják, nem is vagy te molnár, mit okoskodsz.

 Vannak jó malmok, jó vezetőkkel és ez érvényes kicsire és nagyra egyaránt. Hiszen akad kis malom tulaj akinél akkor állítsák meg az üzemet javítani, amikor nincs a közelbe a gazda, és nem is merik vele közölni, hogy megálltak. Ilyen téren, szerencsés múlttal rendelkezek, mert nem elmezavaros vezetőim voltak. Illetve ha leálltam nem rúgott ki és nem lett pénzlevonás, mert bizony vannak szankciók egyes helyeken.
 A malomtűzről meg annyit, ami a túlfogatástól akár egy elcsúszott tárcsáig bár mi okozhat, hogy nagyon brutális. Egy kisebb nekem is volt, egy hengerszékbe az egyik henger elcsúszott és égette a fa oldalrészt. Ez nem egy full hajtós üzembe volt, s ugye százalékosan növekszik az esély egy agyon hajtott üzembe, pláne ha a létszámon is spórolnak a tulajok. S az előírásokról, amíg 2 nappal előbb tudom mikor kapok ellenőrzést kár mélázni, és ez az egész élelmiszeriparra érvényes. Az, hogy néha beáldoznak egy-egy céget a jéghegy csúcsa. S megjegyezném, higiénia területén egy malom a legtöbb esetben sokkal jobban áll, mint egy húsüzem, sajnos ezeket csak az lássa aki benne dolgozik és még van is mersze kimondani.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése