2013. március 4., hétfő

Ferencvárosi Malom és egy kis siránkozás

Ide jártunk gyakorlatra!
Kezdhetném ott, hogy nem vagyok Pesti. Így messze nem érthetem a városrendezés nagyszerűségét. S hogy miről is beszélek(?) a Ferencvárosi Malomról. Persze itt lehet az mondani, hogy elfogult vagyok, mert molnár a szakmám.
-Lehet, de az meg biztos, hogy a Ferencváros nem a malomból állt, és bizony, akadnak olyan helyek, ahol lehetett volna lakóházakat, irodaépületeket összehozni, úgy mond fejleszteni a városrészt.
-De nem, "nekünk" a MALOM volt az útba, nem az számít, hogy hány ember veszítette el munkahelyét, ha nem hogy ugye ott a Duna part és hajrá, jó befektetés. Megvallom magam is úgy tudtam az üzem műemlék jellegű, ami megvédi a pénzéhes ingatlanspekulánsoktól. De mint kiderült, a malmot semmi nem védte meg, és senkinek nem volt HANGJA, hogy egy száz év feletti épület és egyben munkahely nem ezt érdemli!


Itt már a csoda sem segíthetett!

Itt már egy molnár sem ebédel!
A látványterv!
-Tanulóként láttam a malmot és bár a kezdő tanulónak a lift volt a legnagyobb poén, azért bejárva az üzemet, asztalosműhelytől kezdve rovátkológépig minden megtalálható volt. Tulajdonkép ebben a malomba kezdtem megismerkedni a szíjvarrás alapjaival, igaz ez senkit nem érdekel. Ám nekem, akinek ugyan más malom adott munkát, ami szintén bezárt, a Malomipar tervszerű szétzúzásának köszönhetően, szóval nem dolgozva a Fradi-Malomba még is még mindig fájó szível gondolok azokra az időkre, és főleg azon kolléganőkre, kollégákra akik munkájukat veszítve az utcára kerültek. Pedig ők életüket szentelték e szép szakmának, igaz ez kevés, ha a pénz van a háttérben, és olyan emberszerű lények akiknek a múlt semmit nem jelent!
-S hogy ez siránkozás? nos igen, mert nem csak a malom pusztult el, de a szakma is a szakadék szélén táncol. A hülye csúcs fogyasztású gépekkel a molnárt helyettesítik, igaz többszörös villanyszámlával mint egy transzmissziós malom igényel. De ugye már nincs lassan aki tanítsa az ifjúságot, szíjat varrni, serlegezni, hengert szabályosan beállítani.
-Hát végül is egyszerűbb egy mérőműszert bámultatni és mondani a munkásnak addig tekerd azt a két kormányt (hengerszék beállító része, mikor a két hengert egymáshoz közelítve, szűkítjük az őrlőrést), míg el nem éri ezt és ezt a számot. S ezzel kapcsolatba egy megjegyzés, jobbat és lehet, 10-15%-al kevesebb lisztet hozok ki, egy transzmissziós malomból, ám egyrészt az liszt és nem por, másrészt az energiaigény is kevesebb. S ami durva, több embernek tudnák munkát biztosítani, természetesen pozitív mérleg mellet. 
-Ám kicsit elkanyarodtunk a kezdettől, de sajnos a kezdet már vég, és jobbat csak akkor remélhetünk, ha a politikába bekerülne valaki, aki még tudja mily híres is volt a Magyar Malomipar! Mert nem csak Mátyás Király volt világverő, de a Magyar Malomipar is.

1 megjegyzés:

  1. Tísztelt "kolléga" ! Sajnálattal olvasom a cikket! Minden szavával egyetèrtek. A Ferencvárosi malom az elsö munkahelyem volt. A szakmám nekem is molnár. Sajnos már rég szögre akasztotam a molnár szakmát Budapesti lakos révén nem is tehettem mást.Budapesten megszüntek a malmok. Sürün járok arra ahol az üzem állt. Soroksári u 44, ha jól emlékszem. Mindig eszembe jutnak a régi emlékek. Üdvözlettel:Nagy Árpád Endre.

    VálaszTörlés